menu

kokox

stickymenu

ALTIN UÇLARIN AYARLARINI ANLAMAK / HOW TO KNOW GOLD NIBS CARAT IN FOUNTAIN PENS


Pazartesi günü güzel bir repertuarla karşınızda olacağımı söylemiştim ama heyhat, hayat! Beklenmedik şeyler oluyor ve istemesek de bazı gecikmeler yaşanıyor.

Altın ve esnek uçlu dolmakalem uçlarıyla ilgili konuşurken buralara kadar geldik. Geldiğimiz yer aslında konunun başlangıcı olması gereken yer. Yani altın dolmakalem uçlarının üzerindeki baskılı sayıların anlamı ve neler ifade ettiği. Çoğumuz internette rüyalara dalarak seyrettiğimiz dolmakalemlerin altın uçlarında rastlamışızdır iki bölümlü sayılara. Bu iki bölümlü sayıların birincisi C veya K harfiyle ayrılmıştır. C/K harfinin önündeki ve arkasındaki sayılar diyebiliriz bunlara.

C/K harfi latince Carat=Karat yani ayar kelimesinin kısaltılmışıdır. Karat olarak da telaffuz edilir. Bu taşlar için ifade edilen Karat'dan farklı olarak dilimizdeki ayara denktir. C/K harfinden önceki 8-24 arasında olan sayılar altının ayarını gösterir. Sağ tarafta yer alan üç basamaklı yani 1000 lik kısım ise altının saflığını tanecik olarak gösterir.

Bütün dünyada altının ayarı 8 ile 24 arasında gösterilir. 8'den aşağısı ticari olarak pek itibarlı olmadığı için kabul görmez ve dolmakalemlerde kullanılmaz. Erken dönemlerde sekiz ayar kullanılmış olsa da bundan vazgeçilerek başlangıç standardı 14 ayara oturmuştur. Genel kabul görmüş altın ayarlarını sıraya dizersek aşağıdaki gibi bir liste ortaya çıkar.


  • 8K, 8Ct, 8C, 1000/333 tanecik Avrupada kullanılsa da ABD de kullanılmaz. En düşük altın ayar standartıdır.
  • 9K, 9Ct, 9C, 1000/375 tanecik İngiltere ve sömürgelerinde kullanılan özel bir ayar birimidir.
  • 10K, 10Ct, 10C, 1000/416 tanecik ABD için altında en alt ayar sınırıdır.
  • 12K, 12Ct, 12C, 1000/500 tanecik nadiren görülse de eski tip saat kutularında kullanılmıştır.
  • 14K, 14Ct, 14C, 1000/585 tanecik Uzak Doğu, Asya, Okyanus aşırı ülkeler ve Rusyada sıkça kullanılır.
  • 15K, 15Ct, 15C, 1000/625 tanecik Birleşik Krallık ve sömürgelerinde 1935 yılından önce kullanılan eski bir standarttır ve terk edilmiştir. Özellikle bir tarih aralığına işaret etmesi bakımından önemlidir.
  • 18K, 18Ct, 18C, 1000/750 tanecik dünyada en çok kabul görmüş altın ayarıdır ve mücevhercilikte başlangıç değerli sınıf ürünlerde kullanılır.
  • 22K, 22Ct, 22C, 1000/916 tanecik Asya, Orta Doğu da çok kullanılan sarılığı ile bilinen bir ayardır.
  • 24K, 24Ct, 24C 1000/1000 tanecik olarak ifade edilen ayar standartı saf altına karşılık gelirki mücevhercilikte dahi yumuşaklığından sebep işlemesi çok zordur.


Bizim kullandığımız Avrupa Altın Standartında ayarlar genellikle çifter çifter 10, 12, 14, 18, gibi gider. Bilmediğimiz bir iki basamaklı ayar değeri anlamı şöyledir. Altın ayarı 1-24 arasında rakanlar ile ifade edildiğine göre 1K ayardaki bir altın parçacığında 24'e göre bir parça altın var demektir. 11K ayarda ise 11 parça altın var demektir. Daha doğrusu 11/24 olarak da ifade edilebilir. Dolmakalem uçlarında Asya pazarını da içine alacak şekilde ifade edersek 14K, 18K, 21K değerlerinde altın uçlar görülür.

Gelelim C veya K harfiyle ayrılmış sondaki üç basamaklı sayılara. Bunlar altının saflık miktarını gösterir. Yani binde kaç saflıkta olduğunu işaret eder. Çok sıkça altın uçların üstünde rastladığımız 14C585 ibaresindeki saflık %58,5 anlamını taşır. Bu üç basamaklı sayıyı yüze bölersek yüzlük tabandaki saflığı öğrenmiş oluruz. Tabii burda herkesler bir şok oldu. Ayıla bayıla aldığımız altın uçların yarı yarıya saf olduğunu öğrenmek bir hayli üzücü.

Ucun üzerinde sadece bu üç basamaklı sayı var ve biz ucun altın olduğunu kesin olarak biliyorsak ayarını şöyle hesaplayabiliriz. Bu üç haneli sayıyı 0,024 ile çarparsak altın ayarını bulmuş oluruz. Örneklemek gerekirse üstünde 696 yazan bir altın uç, %69,6 saflıkta ve ayarı ise 16 dır. Daha kolay akılda tutmak gerekirse bine böl yirmi dört ile çarp şeklindedir.

Dolmakalem camiasında genelde 14K yı aşma yoldan şaşma gibi bir kabul var. 14 ayarın üstü artık uçlarda biraz ihtiras nesnesi sınıfına girdiği için tercih etmeyen çok insan var. Zaten ayarın yüksek olması çok yumuşak yazar, tereyağ gibi kayar gider gibi bir gerçeğe de işaret etmiyor. Bu durumu arabaya tahvil edersek, Mercedes var ama patikleri(lastikleri) nedir ona dikkat etmek lazım. Bu yüzden iyi bir iridyum uç topuna sahip olmayan bir altın uçlu dolmakalemin ne yazik ki mağazada değeri varken yazımda hiç bir değeri yok.

Altın uçlarla ilgili olarak benim torbamdakiler bunlar. Şimdi sizlerde neler var, bir görelim.









YARARLI LİNK TABLE

YARARLI ŞEYLER ATLASI

DOLMAKALEM TAKAS DEĞİŞİM

YAZMAK KEYİFTİR HARİTASI

MÜREKKEP TAKAS

SORUNLAR ÇÖZÜMLER SAYFASI

Thumb Last Posts

YAZMAK KEYİFTİRDE ÖNE ÇIKANLAR
  • GÜZEL YAZI MI ?
    Bu güne kadar bana güzel yazının nedir, ne değildir'i ile ilgili o kadar çok soru soruldu ve defalarca bu konuda yazdım ki, sayısını ben de unuttum...Çoğunlukla bu soruya verdiğim cevap ana hatlarıyla; okunaklı, belirli bir ahenk içinde el ile yazılmış harfler bütünü olmuştur. "Ahenk" kelimesini aslında kendi içinde estetik bir uyum için kullandım. Yani, orta bir süratle eşit aralıklı olarak
    devamı için tıklayınız »
  • JAPON ve BATI DOLMAKALEM UÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
    Benim, yazım ile ilgili her türlü mecrada sıklıkla dile getirdiğim ama genelde atlanılan olgu ALFABE ve YAZIM YÖNÜ dür. Yazım ve dolmakalemle ilgili meseleleri bu mihenk taşına vurarak değerlendirmek gereklidir. Bu yapılmaz ise ciddi enerji kaybı ve zahmete sebep olur. Japon dolmakalem uçları, öncelikle pictogram diyebileceğimiz fırça ile yapılan ve fırça hareketlerine dayanan Asya lisanlarının
    devamı için tıklayınız »
  • dolmakalem uç kalınlıklarına kağıt etkisi paper effect on fountain pen nib sizes
    Aslında yazının başlığını ve altındaki resmi birleştirdiğinizde her şey çok açık bir şekilde anlaşılıyor ama detayları vererek sizleri biraz düşündüreyim istedim. Bu teste kullanılan dolmakalem Avrupa normunda M uca sahip bir dolmakalem, her üç çizgide de aynı dolmakalem ve mürekkep kullanıldı, eşit hızda bir çizgi çekildi üç kağıda da. Sadece üç farklı kağıt kullanıldı. Soldan sağa doğru
    devamı için tıklayınız »
  • mürekkebe mantar bulaşması fungal contamination in inks
    Dolmakalemle ilgilenen herkesin neredeyse çok sayıda mürekkebi var. Farklı renklerde mürekkeplerle yazdıklarımızı hem seviyor hem de daha sonra yapacağımız okumalarda vurgulamak istediklerimizi rahatça görebiliyoruz. Çok sayıda mürekkep, yanında bir çok problemi de getiriyor. Bunlardan en önemlisi mürekkeplerimize mantar bulaşması, yosunlaşma meydana gelmesi. mantar ya da yosunlar en basit
    devamı için tıklayınız »
  • dish washing liquid and fountain pen / dolma kalem ve bulaşık deterjanı
    Uzun süreden beri kenara not ettiğim bir konu olarak duruyordu bulaşık deterjanı meselesi. Bildiğiniz gibi bulaşık deterjanı dolma kalem için mucizevi gibi gösterilen bir çözüm malzemesi. Bir çok mecrada dolma kalemde ters gidenlerin mucize kurtarıcısı olarak öneriliyor ve kullanılması gerekliliği garip bilgilerle izah ediliyor. Sağlam bir yere dayanmayan böyle bir açıklamayla dolma kalemi seven
    devamı için tıklayınız »

Defter Murekkep Last Five

TümüDOLMAKALEM KATEGORİSİ SON 5 YAZI TümüMÜREKKEP KATEGORİSİ SON 5 YAZI

Son On Yazi

DUMMY
YAZMAK KEYİFTİRİN EN SON YAYINLANAN 10 YAZISI

Defter Kagit Kategori

TümüDEFTER KATEGORİSİ SON 5 YAZI TümüKAĞIT KATEGORİSİ SON 5 YAZI

PopPostText

Popüler Yayınlar

Popüler Yayınlar For Mobi

EpostaTakip

EPostayla Takip Edin
 
web stats Proxy